خبرهای مربوط به شستشوی فرش خبرهای مربوط به شستشوی فرش .

خبرهای مربوط به شستشوی فرش

ظرفیت عظیم صادرات فرش از چهارمحال و بختیاری به دلیل نبود اتحادیه به هدر می‌رود

ظرفیت عظیم صادرات فرش از چهارمحال و بختیاری به دلیل نبود اتحادیه به هدر می‌رود
استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن ۱۰۰ هزار بافنده فرش دست‌باف، ظرفیت صادرات سالانه ۵۶ هزار متر مربع فرش را دارد، اما عدم وجود اتحادیه صادرکنندگان فرش در استان کار صادرات را به بن‌بست رسانده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری به دلیل وجود سبک زندگی کشاورزی، دامداری و دامپروری مستعد تولید دست‌بافته‌های مختلف داری و غیرداری است، فرش دست‌بافت یکی از این تولیدات است.

گفته شده که استان چهارمحال و بختیاری، جزو 3 استان برتر در زمینه‌ تولید و صادرات فرش دست‌بافت است. فرش‌های دستبافت این استان، در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی شهرت دارد قالی‌های طرح خشتی چالشتر جایگاه ویژه‌ای در صادرات فرش دستبافت ایران دارد.
مقالات دیگر: قالیشویی مخصوص فرش ابریشم

بافت قالی در چهارمحال و بختیاری قدمت دیرینه دارد و در تمامی شهرها، روستاها و مناطق عشایری استان رواج دارد و در 4 سبک بختیاری، یلمه، نائینی و گبه بافته می‌شود که سبک بختیاری آن ثبت ملی و بین‌المللی شده و سبک یلمه نیز ثبت ملی شده است.

"چالشتر" از جمله مراکز مهم و معروف و قدیمی قالی‌بافی در استان است که انواع قالی با طرح‌های خشتی، گل‌مینا، قابی، سرو و کاج، یلمه شاهنامه‌ای، لچک و ترنج، خرسک و گبه با طرح‌های ذهنی و سنتی در آن بافته می‌شود.

در بافت فرش‌های دست‌بافت استان کاملا از مواد طبیعی استفاده می‌شود، ریسندگان استان پشم گوسفند را پس از ریسیدن به خامه‌ یا به اصطلاح چهارمحالی‌ها خومه تبدیل می‌کنند، خامه‌ها با انواع مواد طبیعی مانند روناس، برگ مو، پوست گردو و غیره بهبه انواع رنگ‌های گوناگون تبدیل شده و بافندگان خوش ذوق استان با استفاده از این خامه‌ها نقش‌و نگارهای زیبایی را در فرش‌های اصیل خود می‌بافند.

وجود 100 هزار نفر قالی‌باف در استان چهارمحال و بختیاری

علیرضا شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: تعداد 100 هزار نفر قالی‌باف در چهارمحال و بختیاری داریم که آموزش‌های لازم برای تولید فرش دستبافت را دیده‌اند و زمانی که شرایط اقتصادی و وضعیت بازار فروش فرش دست بافت رو به بهبود رود آماده‌اند که بالفعل کار قالی‌بافی را شروع کنند.

رئیس اداره فرش سازمان صمت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تعداد 35 هزار نفر از این 100 هزار نفر به صورت فعال قالی تولید می‌کنند و بر اساس استانداردها سالانه 4 متر مربع فرش تولید می‌کنند.

ادامه مطلب


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۱۹:۳۹ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)